Reservera 360-kameran via bibliotekets sök.

Foto på en 360-graders-kamera i biblioteksmiljö

Se exempel på hur du kan använda kameran på Theta360.com. Du kan tillexempel uppleva miljön du fotograferat med hjälp av ett VR-headset. Kameran har 14 GB utrymme och 1 minuts video blir ca 0,5 GB.

Så använder du 360-kameran

1. Placera kameran på stativet eller håll den i handen.
  2. Tryck på kamerans på/av-knapp som sitter på sidan av kameran.
  3. Välj om du vill fotografera eller spela in med foto-knappen på sidan av kameran. Du kan se på displayskärmen vilket läge som är aktiverat.
  4. Ta fotot/videon genom att trycka på den blå knappen under kameralinsen.
  5. För över bilderna från kameran till din dator genom att använda den vita sladden i påsen.
  6. Kom ihåg att stänga av kameran när du är färdig.

Så använder du stativet

Dra i stativets övre del och vrid delen åt vänster för att ändra höjden på stativet och fälla ut benen. Skruva på den övre delen åt höger för att "låsa" höjden.

När du ska fälla ihop stativet igen skruvar du på stativets översta del till vänster, tryck ihop delarna och lägg ner i påsen igen.

Använda kameran på distans med hjälp av din smartphone

Börja med att ladda ner appen

Denna kamera kan du använda ihop med din smartphone eller surfplatta. För att göra detta så behöver du ladda ner en app. På Thetas nedladdningssida kan du hitta appar för att ta och dela foto, redigera foton och app för dator på.

Denna app finns installerad på DigiLabs iPad som också finns för utlåning.

Ta kort på distans genom att ansluta din smartphone till kameran

1. Slå på kameran.
  2. Tryck på knappen för att ansluta till Trådlöst LAN (Wifi). Wifi-symbolen ska blinka på kameran
  3. I din telefons Wifi-inställningar kan du nu välja THETAYPXXXXXXX.OSC (du kommer se siffror istället för XXX)
  4. Fyll i siffrorna i Wifi-namnet som lösenord.
  5. Öppna appen och tryck på Theta-symbolen på kameran (symbol bestående av en ring med ett streck i).
  6. Följ instruktionerna i appen för att registrera appen. När detta är klart så kan du ta kort med appen genom att klicka på den runda Theta-symbolen igen.

Du kan även läsa mer om kamerans användningsområden via Thetas egen manual för hur du använder kameran eller följa denna instruktionsvideo:

Se en instruktionsvideo på Youtube för hur du kan använda 360-kameran

Dela din bild

Vill du lägga till din bild på en webbsida, blogg eller liknande så behöver du en embed-kod. Detta kan du få genom att ladda upp din bild på valfri plattform som har verktyg för att visa 360-graders foton. Theta har även detta på sin egen webbplats men då behöver du skapa ett konto.

Via appen kan du dela bilden till olika sociala media så som t.ex. Facebook och Twitter.

Senast uppdaterad