1. För att skapa eller logga in på ditt bibliotekskonto, öppna sidan bibliotek.hv.se och klicka på länken "Logga in" som finns längst ner på sidan.

Du kan även komma till denna sida via NU-bibliotekets webbsida. Då kan du klicka på "Logga in" i huvudmenyn.

2. Väl inne på sidan, klicka på knappen "Allmänhet eller NU-personal".

3. Om du hade aktiva lån när flytten från NÄL till HV gjordes så har ett konto redan skapats åt dig. Då behöver du endast uppdatera din PIN-kod och ska inte skapa ett nytt konto.

Majoriteten av all NU-personal behöver skapa ett nytt lånekonto. För att göra detta, klicka på länken "Saknar du konto? Registrera dig här".

4. När du registrerar dig, fyll i ditt VGRid samt den avdelning du jobbar på och som kommer vara det ställe dit du får dina böcker med internposten.

När du som NU-personal loggar in på ditt lånekonto så ska du aldrig använda ditt personnummer utan kommer endast använda ditt VGRid och valda PIN-kod.

Uppdatera PIN-kod

1. Om du istället behöver uppdatera din PIN-kod, klicka på länken "Har du glömt PIN-koden?".

2. Fyll endast i ditt VGRid i det första fältet, klicka därefter på "Skicka" för att få ett mail med återställningslänk till din jobbmail för att kunna välja en ny pinkod.